مسجد جامع دزک

شنبه 9 مرداد 1400
12:33
hsi

تاریخچه

تاریخچه مسجد جامع دزک

هنوز مشخص نشده است این مسجد در چه زمانی ساخته شده است. البته گمان می شود که مسجد جامع دزک متعلق به دوران صفویه باشد. تاریخ ساخت مسجد در هیچ منبع مکتوب شده‌ ای عنوان نشده است. به خاطر آنکه درباره آن هیچ تحقیق علمی صورت نگرفته است پایگاه های علمی هم دیگر قدمت این مسجد را مشخص نکرده‌ اند. اما اگر به نوع معماری مسجد توجه کنیم که دارای سبک معماری خراسانی است، گمان می شود که به قرون اولیه اسلام تعلق دارد. مساجد در سه قرن اولیه حکومت اسلامی به گونه‌ای بسیار ساده و از معماری ساسانی پیروی می کرده است. باید گفت که خراسان را زادگاه نمونه‌ های اولیه معماری اسلامی ایران عنوان می کنند و به همین دلیل است که سبک معماری دوران عباسیان، طاهریان و امویان، خراسانی نام گرفته است.


معرفی بخش های مختلف آن

مسجد دزک بنا شده با زیربنای ۹۰۰ متر مربع و به صورت مستطیل با ابعاد ۲۵ در ۳۵ متر می باشد. عرض دیوارهای آن یک و نیم متر در ارتفاع ۶ تا ۸ متر به روی ستون هایی دارای قطر یک و نیم متر و در منطقه ای مرتفع بنا شده است که از مرکز شهر سراوان 3 کیلومتر فاصله دارد و تشکیل یافته از شبستان تابستانی که واقع شده در غرب و شبستان زمستانی در شرق می باشد و یک چله خانه در قسمت زیرین حجره دوم ساخته شده است. جهت آشنایی بیشتر از معرفی بخش های این مسجد می توانید از مجله مستربلیط کمک بگیرید.

در چوبی مسجد

برای ساخت این بنا از خشت خام استفاده شده و برای پوشش سقف آن از ساقه و تنه درخت خرما بهره گرفته شده است. تا چند دهه قبل از درب چوبی که توسط درخت گز ساخته شده است جهت ورود و خروج از مسجد مورد استفاده قرار می گرفته است. آن آخرین در چوبی مسجد بوده که مطابق با کنده کاری روی در به وسیله نجاری در سال 1318 هجری قمری به نام دین محمد ایجاد شده است و امروزه در بخش انتهای ایوان جنوبی مسجد قرار دارد.


شرایط بازدید از مسجد جامع دزک

بازدید ازاین مسجد نیازمند شرایط خاصی نبوده و در هر فصل و روزی از سال بازدید از آن امکان پذیر می باشد و گردشگران قادرند بلیط هواپیما چابهار را تهیه کرده و از آن دیدن کنند.

https://mrbilit.com/mag/dezak-great-mosque/


[ بازدید : 152 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کار و زندگی در ترکیه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]